Sofia Bolt - Vendredi minuit / 8 (Waardering Muziekwereld)
De Franse muzikante Amelie Rousseaux
debuteerde vijf jaar geleden als Sofia Bolt en weet het hoge niveau van haar
debuutalbum te overtreffen op het bijzondere Vendredi Minuit, dat anders klinkt
dan andere albums van het moment. Vendredi Minuit van Sofia Bolt is zo’n album
dat vrijwel onmiddellijk de aandacht trekt. In muzikaal opzicht zit het album
knapper in elkaar dan de meeste andere albums van het moment en het is bovendien
een album waarop je steeds weer nieuwe verrassingen hoort. Toch zijn de songs
van de Franse muzikante zeker niet ontoegankelijk. De instrumentatie op Vendredi
Minuit is melodieus en past uitstekend bij de mooie stem van Amelie Rousseaux,
die zich momenteel in Los Angeles heeft gevestigd, maar haar Franse afkomst
zeker niet verloochent. Haar debuutalbum werd naar verluidt stevig geprezen,
maar Vendredi Minuit verdient wat mij betreft nog mooiere woorden.
Sofia Bolt is een project van de van oorsprong Franse muzikante en producer
Amelie Rousseaux, die zich inmiddels in Los Angeles heeft gevestigd. Haar aan
het begin van 2019 verschenen debuutalbum Waves werd naar verluidt de hemel in
geprezen door aansprekende muziekmedia en een aantal muzikanten van naam en faam
en ik weet ook zeker dat ik onder de indruk zou zijn geweest van het album. Als
ik het destijds had beluisterd tenminste, want ondanks de genoemde loftuitingen
heb ik het album in 2019 niet opgemerkt. Het is zonde, want Waves is in muzikaal
opzicht een fascinerend album en Amelie Rousseaux is ook nog eens een
uitstekende zangeres. Gelukkig kan ik nu de schade inhalen, want het deze week
verschenen tweede album van Sofia Bolt viel me direct op. Ook op Vendredi Minuit
laat Sofia Bolt horen dat ze songs schrijft die in muzikaal opzicht
interessanter zijn dan die van de meeste van haar collega’s. Op Waves vielen
vooral de wat ruw klinkende gitaren op, maar Sofia Bolt opent met stemmige
pianoklanken en even sfeervol klinkende strijkers. Vendredi Minuit trekt in de
openingstrack direct de aandacht met de fraaie klanken, maar ook de stem van
Amelie Rousseaux spreekt direct aan. Het debuutalbum van de muzikante uit Los
Angeles was een verrassend veelzijdig album en ook op Vendredi Minuit kan de
muziek van Sofia Bolt meerdere kanten op. Na de sfeervolle openingstrack volgt
een puntiger klinkende track met stevig aangezette baslijnen, dromerige synths
en het fraaie gitaarwerk dat ook op het debuutalbum van de Franse muzikante was
te horen. Dat gitaarwerk keert terug in veel songs op het album en draagt flink
bij aan het bijzondere geluid van Sofia Bolt. Door het gitaarwerk heeft het
album af en toe een jaren 80 of jaren 90 vibe, maar Amelie Rousseaux staat
vooral met beide benen in het heden. Het gitaarwerk is niet alleen mooi en
bijzonder, maar ook veelkleurig, waardoor iedere song op Vendredi Minuit je weet
te verrassen. Dat doet Sofia Bolt niet alleen met het gitaarwerk, maar ook met
de bijdragen van andere instrumenten, waaronder vooral subtiele bijdragen van
blazers en synths, die haar songs steeds weer een uniek karakter geven. Om de
veelzijdigheid nog wat te vergroten gooit de Franse muzikante er ook nog wat
Frans doorheen, waardoor Vendredi Minuit zich definitief onderscheidt van de
andere deze week verschenen albums. Dat onderscheiden doet Amelie Rousseaux ook
met haar stem, die ik direct mooi vond, maar die zich naarmate ik het album heb
gehoord steeds makkelijker opdringt. Het is een stem met een zacht en soms bijna
lieflijk karakter, wat fraai contrasteert met de meer uitgesproken
instrumentatie. De Franse muzikante schrijft ook nog eens aansprekende teksten
en verwerkt in haar songs uiteenlopende invloeden, die Vendredi Minuit
interessant en soms wat ongrijpbaar maken, maar ook zorgen voor een album dat je
na één keer horen maar lastig los kunt laten.
Het blijft bijzonder dat ik het geweldige Waves ruim vijf jaar geleden helemaal
niet heb opgemerkt, maar het is minstens even bijzonder dat het bijzonder fraaie
Vendredi Minuit vooralsnog niet heel veel aandacht krijgt. Dat gaat vanzelf
veranderen, want Sofia Bolt heeft een album gemaakt dat zomaar kan uitgroeien
tot een van de betere en interessantere albums van het jaar, zeker voor
liefhebbers van eigenzinnige vrouwelijke singer-songwriters.
Recensent: Erwin Zijleman (Blog de Krenten uit de Pop)
Direct link: De krenten uit de pop: Sofia Bolt - Vendredi Minuit
Gepubliceerd op Muziekwereld: 27 juni 2024