Kelsea Ballerini - Subject to change  (Waardering Muziekwereld) 9

Kelsea Ballerini - Subject to change

Het is al tijden flink dringen binnen de Nashville countrypop, maar Subject To Change, het breakup album van Kelsea Ballerini, springt er in kwalitatief opzicht wat mij betreft vrij makkelijk uit. Ik was tot dusver nog niet overtuigd van de kwaliteiten van de Amerikaanse muzikante Kelsea Ballerini, al werden haar albums wel steeds beter. Met het vorige maand verschenen Subject To Change zet de muzikante uit Nashville een flinke stap. Subject To Change is niet alleen een persoonlijk breakup album, maar het is ook een album vol uitstekende songs, die zowel muzikaal als in vocaal opzicht aan de juiste kant van de streep blijven. Kelsea Ballerini heeft het breakup album gemaakt dat Kacey Musgraves vorig jaar vergat te maken. Rootspuristen horen er waarschijnlijk niets in, maar voor een ieder met een zwak voor goede countrypop is het smullen. Liefhebbers van traditionele of alternatieve Amerikaanse rootsmuziek gruwelen er van, maar ik heb zelf al vele jaren een enorm zwak voor goed gemaakte countrypop en zie het genre als veel meer dan een ‘guilty pleasure’. Wat goed gemaakte countrypop precies is kan ik helaas niet goed uitleggen, maar het luistert in mijn geval nauw. Het is een genre waarin het de afgelopen jaren flink dringen is, waardoor ik iedere week kan kiezen uit meerdere nieuwe countrypop albums, maar veel van deze albums zijn me echt te zoet of lichtvoetig, waardoor het stapeltje countrypop albums dat me wel weet te raken uiteindelijk niet zo heel groot is. Op dit stapeltje ligt momenteel Subject To Change (het moet eigenlijk met allemaal hoofdletters) van Kelsea Ballerini bovenop. De muzikante uit Nashville, Tennessee, komt zeker niet uit de lucht vallen en timmert met name in Nashville en omstreken al een aantal jaren met heel veel succes aan de weg. Haar albums The First Time (2015), Unapologetically (2017), Kelsea (2020) en Ballerini (2020) deden het goed in de country charts en leverden de jonge Amerikaanse muzikante meerdere hitsingles op. Het zijn stuk voor stuk albums die ik uiteindelijk net niet goed genoeg vond, al was Kelsea uit 2020 voor mij een twijfelgeval. Het vorige maand verschenen Subject To Change is dat zeker niet, want met haar nieuwe album schaart Kelsea Ballerini zich wat mij betreft onder de smaakmakers van de countrypop.

Vergeleken met haar vorige albums is Subject To Change een stuk minder zoet en lichtvoetig. Dat is niet zonder reden, want Kelsea Ballerini heeft met Subject To Change haar breakup album gemaakt. Dat een breakup album en countrypop niet altijd goed samen gaan, liet de ongekroonde koningin van het genre, Kacey Musgraves, horen op het zeker achteraf bezien zwaar tegenvallende Star-crossed. Het einde van haar huwelijk heeft Kelsea Ballerini wel kunnen inspireren tot een uitstekend album.
Subject To Change is zeker geen album vol ingetogen tranentrekkers. Het is een vol klinkend album met vooral lekker in het gehoor liggende songs en het is een album waarop country en pop in evenwicht zijn. Op Subject To Change borduurt Kelsea Ballerini vooral voort op het pionierswerk van Shania Twain en Taylor Swift, maar ook de vroege albums van Kacey Musgraves zijn relevant vergelijkingsmateriaal. Door de aanstekelijke songs en de karakteristieke Nashville countrypop productie is het even zoeken naar de emotie die hoort bij een breakup album, maar zeker in tekstueel opzicht zijn er genoeg verwijzingen naar de ingrijpende gebeurtenis te vinden. Subject To Change van Kelsea Ballerini bevat vijftien songs, wat misschien wat veel is, maar de Amerikaanse muzikante slaagt er in om een hoog niveau vast te houden.

Liefhebbers van traditionele of alternatieve Amerikaanse rootsmuziek vinden waarschijnlijk niets van hun gading op Subject To Change, maar voor liefhebbers van goed gemaakte countrypop, zoals ik, valt er heel veel te genieten. Kelsea Ballerini schrijft songs die lekker blijven hangen, is een prima zangeres en heeft, ondanks het blik producers dat werd opengetrokken voor het album, een consistent klinkend album afgeleverd, dat netjes binnen de lijnen van de Nashville countrypop kleurt, maar zich in het genre absoluut weet te onderscheiden.

Recensent: Erwin Zijleman (Blog de Krenten uit de Pop)

Direct link: De krenten uit de pop: Kelsea Ballerini - Subject To Change

 

Gepubliceerd op Muziekwereld: 27 oktober 2022

Listen tracks

Video

Website

 

Terug naar Hoofdindex