Gabrielle Shonk - Across the room  (Waardering Muziekwereld)

Gabrielle Shonk - Across the room

Na een veelbelovend debuutalbum was het lang stil rond de Canadese muzikante Gabrielle Shonk, maar gelukkig is ze terug met een album dat aanvoelt als een warm bad, al is het maar vanwege de uitstekende zang. Het is flink dringen in het land van de vrouwelijke singer-songwriters, waardoor helaas flink wat prima albums ondersneeuwen. Het mag wat mij betreft niet gebeuren met Across The Room, het tweede album van de Canadese muzikante Gabrielle Shonk. De muzikante uit Montreal kleurt met een mix van soul, jazz, folk, pop en R&B wat buiten de lijntjes van de indiepop van het moment, wat een pré is, maar de Canadese muzikante is vooral een geweldige zangeres. De stem van Gabrielle Shonk zit vol soul en kan meerdere kanten op, maar ze blijft gelukkig ver weg van onnodige vocale acrobatiek, waardoor Across The Room zich bijzonder aangenaam om je heen slaat. Bij de naam Gabrielle Shonk moest ik diep graven in het geheugen, maar uiteindelijk kwam ik uit bij haar titelloze debuutalbum, dat in de herfst van 2017 verscheen. Het is een album dat ik best vaak heb beluisterd, maar dat, toch wel enigszins tot mijn verbazing, geen aandacht heeft gekregen op de krenten uit de pop. Het debuutalbum van de Canadese muzikante was in muzikaal opzicht misschien niet heel onderscheidend, maar het album klonk absoluut smaakvol en bovendien zeer aangenaam. Gabrielle Shonk liet op haar eerste album echter ook horen dat ze een bovengemiddeld goede zangeres is met flink wat soul in haar stem en dat had reden genoeg moeten zijn om het album te koesteren.

Dat werd het debuutalbum van Gabrielle Shonk helaas veel te weinig, maar deze week keert ze terug met haar tweede album Across The Room en mag ze de wereld nogmaals proberen te overtuigen van haar talenten. Ik was zoals gezegd gecharmeerd van het vorige album van de muzikante uit Montreal en ook met Across The Room wist Gabrielle Shonk me onmiddellijk te overtuigen. Dat deed ze ook deze keer in eerste instantie met haar stem. De Canadese muzikante beschikt over een warme en aangename stem en het is een stem vol soul en gevoel. Het is een veelkleurige stem met een aantrekkelijk ruw randje, waardoor de zang op Across The Room wat mij betreft zeker niet te gepolijst klinkt. Gabrielle Shonk beschikt over een stem die alle kanten op kan, maar ze laat zich gelukkig nergens verleiden tot een overdaad aan stembuiginkjes en tierelantijntjes, wat momenteel een plaag is. Op haar debuutalbum koos Gabrielle Shonk nog vooral voor folky en jazzy repertoire, maar op Across The Room buit ze de flinke dosis soul in haar stem beter uit, zonder direct het overvolle pad van de soulzangeressen te bewandelen. Dat is deels de verdienste van de Canadese muzikant en producer Jesse Mac Cormack, die Across The Room heeft voorzien van een bijzonder fraaie productie. Het album is vooral warm en organisch ingekleurd, met een hoofdrol voor gitaren. Het is een aangenaam en tijdloos geluid, maar het is ook een geluid dat perfect past bij de stem van Gabrielle Shonk, die nog wat mooier klinkt dan op haar helaas vooral genegeerde debuutalbum. Ook Across The Room moet het in de releaselijsten van deze week doen met een bescheiden plek, maar Gabrielle Shonk heeft wat mij betreft een album gemaakt dat een groot en breed publiek moet kunnen aanspreken. De mix van folk, soul, jazz en vleugjes R&B en pop ligt makkelijk in het gehoor en klinkt eigenlijk altijd lekker, de songs van de Canadese muzikante zijn stuk voor stuk aansprekend, het album is fraai ingekleurd en knap geproduceerd en Gabrielle Shonk is echt een uitstekende zangeres. De verschillende onderdelen weten elkaar ook nog eens prachtig te versterken.

De criticus zal beweren dat het allemaal wel wat gepolijst klinkt en dat ook in vocaal opzicht de ruwe randjes wat ontbreken, maar zelf ben ik nauwelijks weg te krijgen uit het warme bad dat Gabrielle Shonk op Across The Room aanreikt. Ik heb de laatste tijd teveel albums gehoord waarop de zang een kunstje wordt en soms een heel irritant kunstje en ben alleen maar blij dat Gabrielle Shonk zich hier niet toe heeft laten verleiden. Onder het gepolijste laagje zit bovendien veel meer muzikaal en vocaal avontuur dan je bij eerste beluistering hoort, zeker in de wat meer ingetogen songs. Prima album dit.

Recensent: Erwin Zijleman (Blog de Krenten uit de Pop)

Direct link: De krenten uit de pop: Gabrielle Shonk - Across The Room

 

Gepubliceerd op Muziekwereld: 30 maart 2023

Listen tracks

Video

Website

 

Terug naar Hoofdindex