Yolanda Duke - Te llevo bajo la piel  (Waardering Muziekwereld) 7

Yolanda Duke - Te llevo bajo la piel

Het licht gaat uit, de band begint met de eerste noten van het openingsnummer en gedurende de volgende twee uur weet Yolanda Duke haar publiek te biologeren met haar kennis van Latin jazz, Meregue, Ballads, Bossanova, Salsa en Bolero. Dat is de waarheid heden ten dage, maar het was ooit een terugkerende droom voor de jonge Yolanda toen ze opgroeide in New York City, ze was het begaafde meisje met het grote stembereik die na het nemen van zanglessen een besef kreeg van haar talent en vertrouwen won in haar mogelijkheden om te entertainen. Ze begon deel te nemen aan zangwedstrijden en won er ook diversen, vrij snel erna begon ze haar zang carrière en trad op in diverse plaatselijke clubs in NYC en Toronto. Dit leidde tot een hoofd act in een Vegas-stijl show in de nummer one spot in het Caribisch gebied, La Fuente Nightclub in het prestigieuze hotel Jaragua, daar wist ze haar kwaliteiten als zangeres en podiumartiest te verfijnen totdat ze bekend werd als “La Duke”. Dit succes werd gevolgd door een hit album voor RMM/Sony Music, daarna maakte ze een tribute aan de fameuze Latin zangeres La Lupe die internationale faam had verworven door haar optreden met het Tito Puente Orchestra. Tito hoorde deze cd en was dusdanig onder de indruk dat hij haar uitnodigde als gastzangeres voor diverse concerten in de loop der jaren, uiteindelijk deed hij haar een aanbod om de vaste zangeres te worden in de band, een kans die ze niet kon weigeren, zo werd ze van 1994 tot 1997 de zangeres van Tito Puente. Yolandaj deelde het podium met sterren als Ray Charles, B.B.King, Arturo Sandoval, Dianna Reeves en Al Jarreau. Een grote kwaliteit van Yolanda is haar vermogen om een lied niet te kopiëren, ze maakt het tot haar eigen idioom. Haar stem is net zo voluptueus als haar verschijning, zonder te seksistisch over te komen, ze kan intiem fluisteren en met overtuiging uithalen, kortom een stem als een klok. Tegenwoordig zet ze de traditie van Tito voort in het Tito Puente Latin Orchestra. 

Op deze cd brengt ze een verzameling van standards, zoals de ondertiteling op de hoes aangeeft : The great American songbook goes latino. Want alle teksten zijn in het Spaans, zo staat het titelnummer “Te Llevo Bajo La Piel” voor I’ve got you under my skin van Cole Porter en zo is er “La Neblina De Tu Amor” oftewel Misty van Errol Garner en Johnny Burke, “Luna Azul” is Blue Moon van Rodgers & Hart, “Eso Que Llaman Amor” is What is this thing called love van Cole Porter en “Nadie Me Lo Podra Quitar” is de vertaling van Can’t take that away from me van Ira en George Gershwin. Vanwege het Zuid-Amerikaanse ritme en doordat het word gezongen in het Spaans verveelt het nooit, want in een oorspronkelijk arrangement en in het Engels zou dit al gauw een slaapverwekkende beluistering worden. Ze vertolkt ook een aantal Zuid-Amerikaanse klassiekers zoals “Contigo En La Distancia” van Cesar Potillo De La Luz, geproduceerd door Arturo Sandoval die hier ook trompet speelt, “Muchos Besos” van Rafael Hernandez, “Dios, Como Te Arno !” van Dominico Modugno en de medley van Myrta Silva bestaande uit “Tengo que acostumbrarme”, Tú no sabes nada” en “Fin de u namor”. Een verassing is het nummer “Extrano Aquelles Anos” bekend als The hungry years van Neil Sedaka, die inmiddels ook bezig is met een nieuwe carrière. De afsluiter is het verrassingsnummer “Dio, Come Ti Amo ! “, ook van Modugno (zie boven) maar nu in het Italiaans.

Ondanks al mijn bezwaren tegen de zoveelste vertolking van het American Songbook bevalt deze cd mij zeer, het uiterst swingende orkest, de stem van Yolanda en het gebruik van de Spaanse taal maken dit tot een feestelijke cd ! 

Auteur: Jan van Leersum

Bron: www.rootstime.be

Deeplink: http://www.rootstime.be/CD%20REVIEUW/2014/NOV1/CD105.html

 

Gepubliceerd op Muziekwereld: 3 januari 2015

Listen tracks

Video

Website

 

Terug naar Hoofdindex