The Janet Lawson Quintet - The Janet Lawson Quintet  (Waardering Muziekwereld) 9

The Janet Lawson Quintet - The Janet Lawson Quintet

Heeft u ooit eerder van Janet Lawson gehoord? Dan weet u veel meer van jazz dan ik. Haar naam is mij nooit eerder opgevallen, al moet ik er wel bij zeggen dat ze slechts twee albums op haar naam heeft, The Janet Lawson Quintet uit 1980 en Dreams Can Be uit 1983, buitengewoon goed ontvangen. Het eerste verloor het bij de Grammy’s nipt van Ella Fitzgerald. Toch raakten ze buiten Amerikaanse jazzkringen al gauw in de vergetelheid. Hoe onterecht dat is, blijkt uit de expanded heruitgave van dat debuut, waarop Lawson zich opwerpt als één van de meest getalenteerde jazzangeressen van de tweede helft van de vorige eeuw. Ze kan ieder liedje nieuw leven inblazen. Ze laat in haar versies van It Ain’t Necessarily So, Jiterbug Waltz, Round Midnight en It Never Entered My Mind een onverschrokken insteek horen die nog altijd heel modern aandoet. Qua stijl doet ze me nog het meest denken aan de Iers-Britse jazzangeres Christine Tobin, ook iemand die op geheel eigen wijze liedjes naar zich toetrekt, nimmer is te betrappen op mooizingerij en zich altijd in dienst stelt van nummer en muzikanten. En wat een uitstekende muzikanten telt Lawson’s kwintet, alle vier toppers, saxofonist Roger Rosenberg en pianist Bill O’Connell voorop, die de liedjes net als Lawson niet optuigen met allerlei overbodige versierselen, maar er een echt jazzgevoel inleggen. Volgens de hoes wordt het originele album aangevuld met een handvol bonustracks, afkomstig uit een Miles Davis sessie. Leid daar maar niet uit af dat Davis daarop is te horen. Zijn trompet konden wij in elk geval nergens ontdekken, maar dat maakt deze heruitgave geenszins minder.

Auteur: Pieter Wijnstekers

Bron: Popmagazine Heaven, nr. 1/2015

Website: www.popmagazineheaven.nl

 

Gepubliceerd op Muziekwereld: 1 februari 2015

Listen tracks

Video

Website

 

Terug naar Hoofdindex