Lila Downs - La Cantina  (Waardering Muziekwereld) ****˝

Lila Downs - La Cantina

Vorig jaar ging Lila Downs al aan de haal met een Latin Grammy en het zou ons absoluut niet verbazen mocht ze dat huzarenstukje dit jaar nog eens kunnen overdoen. Met “La Cantina – Entre Copa Y Copa…” trekt ze alvast goed gewapend ten strijde. Dat nieuwe album is een soort van eerbetoon aan de muziek waarmee ze vooral dankzij haar moeder opgroeide. De Mexicaans-Amerikaanse zangeres springt daarbij zeer creatief om met het muzikale erfgoed van haar land van herkomst. De cumbias, rancheras en andere Tex-Mex-varianten waarmee ze hier uitpakt klinken een pak minder traditioneel - zeg maar oubollig - dan dat bij anderen vaak het geval is. Downs zocht en vond de gouden middenweg tussen traditie en vernieuwing. Door knapen als Flaco Jimenez (accordeon), Max Baca (bajo sexto, bas, drums) en Michael Ramos (keyboards, accordeon) in te schakelen tijdens de opnames van haar nieuwe album wist ze zich daarbij alvast van de juiste back-up te verzekeren. Het zijn echter niet alleen het eeuwig frisse accordeonspel van El Flaco of de bijdragen van Baca en Ramos die dit deels in New York, deels in Mexico City, deels in San Antonio, deels in Austin opgenomen album tot het aparte geheel dat het is maken. Naast de diepe, maar vertederende stem van Downs zelf zijn het eigenlijk vooral de “kleine technische ingreepjes” waarmee hier te pas en te onpas wordt uitgepakt die het onderscheiden van het gros van de in het genre verschijnende platen. Vreemde geluidjes, al even weirde effecten, gesproken stukjes, zelfs een flard rap, het kan op “La Cantina” echt allemaal. Bepaald niet “your typical Tex-Mex” dus, maar daarom zeker niet minder aantrekkelijk.

 

Bron: www.ctrlaltcountry.be

Gepubliceerd op Muziekwereld: 17 juni 2006

Tracks en Credits

Terug naar Hoofdindex