Izaline Calister - Speransa  (Waardering Muziekwereld)

Izaline Calister - Speransa

Met haar vijfde album Speransa heeft de Antilliaanse zangeres Izaline Calister weer een grote stap verder gezet als songwriter. Speransa wat ‘hoop’ betekent in het Papiamento is de opvolger van Kanta Helele (2006), dat - meer dan voorafgaande albums Mariposa (2002) en Krioyo (2004) – een wereldmuziekalbum was. Izaline heeft sinds het begin van haar carrière veel succes gehad met haar bijzondere mix van traditionele Antilliaanse muziek met jazz, salsa en calypso. Ze studeerde zang aan het conservatorium van Groningen en bracht in 2000 in eigen beheer haar eerste soloalbum uit: Soño Di Un Muhé. Haar werk is wel eens omschreven als jazz van Antilliaanse bodem. Toch was de jazzinvloed op Kanta Helele al minder hoorbaar; de muziek op dat album varieerde van Antilliaanse wals, traditionele ritmes als tambu en tumba en Antilliaanse stijlen als seú (oogstdans) en muzik di zumbi (muziek van de geesten) tot Kaapverdische zouk en salsa Antiyana. Speransa heeft een geheel eigen Caribisch gekruide smaak, waar de jazz maar af en toe doorheen sijpelt. Izaline produceerde het album zelf en schreef bijna alle nummers. Izaline heeft de laatste jaren serieus gewerkt aan haar eigen liedjes. Het was de Franse producer Jacques Erhart die haar met haar liedjes complimenteerde en haar het nodige zelfvertrouwen gaf door te gaan. Door de geïmproviseerde manier van werken in de studio klinken de nummers op Speransa heel natuurlijk, minder bedacht. Maar toch zijn de composities kristalhelder en fraai uitgewerkt. Speransa is Izaline’s meest persoonlijke album tot nu toe. Izaline zingt alle nummers in het Papiamento, omdat zij zich in haar moedertaal het beste kan uiten. In de openingstrack Mi Païs heeft ze het over Curaçao, het eiland waar ze vandaan komt, waar ze van houdt en bijna naar terugkeerde. Ze verhaalt over de schoonheid van het eiland, haar rijke historie en tegelijkertijd toont ze zich bezorgt over wat de toekomst haar geboorte-eiland brengt, want zoals bekend zijn er problemen genoeg. Erg mooi is het up-tempo Afro-Caribische Kalor, waar de warmte van de Cariben vanaf druipt, net als in het frivole La La La en ’t zwoel swingende Amigo. Izaline’s excellente pianist Marc Bischoff arrangeerde Preteksto, een geslepen diamantje want het nummer is gebaseerd op een Colombiaanse vallenato en door Bischoff getransformeerd tot een Curaçaose dansa. Dit is een album om lekker naar te luisteren, maar ook om door de rest van de zomer heen te dansen.

Gepubliceerd op Muziekwereld: 3 september 2009

Tracks en Credits

Terug naar Hoofdindex

Free counter and web stats