Cecilia Bartoli - Opera proibita ****

Cecilia Bartoli - Opera proibitaCecilia Bartoli is een Italiaans mezzo-sopraan. Ze werd geboren in Rome op 4 juni 1966 en is vooral bekend om haar vertolkingen van barokmuziek en muziek van Mozart en Rossini, die ook het meest bij haar stem passen. Critici zijn het erover eens dat zij een redelijk kleine stem heeft die minder geschikt is voor het zware werk, maar het aparte timbre van de stem gecombineerd met de elasticiteit die met name tentoongespreid wordt in de coloratura maken haar een succesvol en gerespecteerd artiest binnen het repertoire dat zij vertolkt. Haar langverwachte nieuwe album is nu verkrijgbaar. Op onnavolgbare wijze zingt Cecilia op Opera Proibita aria’s van Caldara, Händel en Scarlatti. Enkele van deze aria’s zijn nooit eerder op cd uitgebracht. Cecilia wordt op deze opname begeleid door Les Musiciens du Louvre onder leiding van Marc Minkowski. Een betere combinatie voor deze opname is er niet. Opera Proibita is onlosmakelijk verbonden met Rome, de woonplaats van Cecilia Bartoli. Op het album staat de muziek van drie componisten die aan het begin van de achttiende eeuw in Rome werkten: Antonio Caldara; George Frideric Händel en Alessandro Scarlatti. Rome genoot in deze periode een grote reputatie op het gebied van kunst en cultuur en had hierdoor een grote aantrekkingskracht op componisten uit de wijde omgeving. Het was tegelijkertijd een periode waarin de macht van de kerk en de paus groot was, wat ook voor de kunst en cultuur gevolgen had. Zo was opera verboden door de paus. Voor vrouwen waren er al sinds het begin van de zestiende eeuw beperkingen wat betreft het zingen in de kerk en in openbare gelegenheden. Direct gevolg hiervan was dat alle rollen, inclusief de vrouwenrollen, door mannen vertolkt werden. Dit betekende de opkomst van de castraten. Tegenwoordig zijn veel van deze rollen overgenomen door vrouwen. Door het verbod op opera kwamen de Italiaanse oratoria op, die in feite de opera vervingen. Een oratorium is doorgaans korter dan een opera, maar de basisstructuur is nog steeds een opeenvolging van recitatieven en aria’s. In de oratoria overheersen bijbelse onderwerpen en het is, in tegenstelling tot bij de opera, puur en alleen de muziek die de aandacht van de luisteraar moet trekken. De restricties weerhielden de componisten in elk geval niet om prachtige werken te componeren. De werken die zij componeerden hebben een rijke orkestklank en eisen veelal veel van de virtuositeit van de artiesten, zoals ook goed te horen is op Opera Proibita. Een absolute aanwinst voor je klassieke collectie deze cd, alleen die vreselijke cover met de imitatie van Fellini foto’s zou verboden moeten worden.

 

21 december 2005

Tracks en Credits

Terug naar Hoofdindex