Amy Martin - Deliverance ****½ (CD-Baby)

Amy Martin - Deliverance

Heel wat liedjes op “Deliverance”, het vijfde album van Amy Martin, suggereren inhoudelijk dat de titel van die plaat allesbehalve willekeurig werd gekozen. De bevrijding - het outen – waarvan sprake, komt bijvoorbeeld zeer duidelijk tot uiting in liedjes als “Away” en “Raspberry Vine”: het eerste een rustig voortkabbelend poppy folkdeuntje, waarin Martin ons erop attendeert, dat je je afkomst nooit echt helemaal kan verloochenen, hoe hard je dat ook probeert, het laatste een aan een akoestisch gitaarlijntje en een cellobijdrage van Jennifer Slayden opgehangen uitnodiging om een zich aandienende ervaring vooral niet uit de weg te gaan, ook al weet je dat het plukken van de mooiste rozen het risico inhoudt je flink te prikken aan de onvermijdelijk aanwezige doornen. Met haar fraaie, bij momenten een heel klein beetje aan die van Caroline Herring herinnerende stem haalt Martin voortdurend het beste uit dergelijke diep levensbeschouwelijke eigen liedjes. Tussen Americana, folk, country en (roots)pop vindt ze ook voldoende afwisselende paadjes om “Deliverance” te laten uitgroeien tot een bijzonder aangename luistertrip. Van het door Mason Tuttle op de mandoline en Ellie Nuno op de fiddle van een rootsy Americanarandje voorziene titelnummer tot het catchy, enigszins aan “Closer To Fine” van de hier een stuk bekendere Indigo Girls verwante “Raven’s Wings”, van het countryeske singer-songwriterdeuntje “Day Of Reckoning” tot het acapella gebrachte “Born In The Country” of de lome ballad “Born Hard”, Martin weet verdraaid goed wat ze moet doen om je tot het laatste belsignaal bij de les te houden. Compliment daarvoor!

 

31 mei 2005

Tracks en Credits

Terug naar Hoofdindex