Karen Jonas - Lucky, revisited (Waardering Muziekwereld) 9
Karen Jonas vindt een aantal van de
songs van haar eerste drie albums opnieuw uit en doet dit op grootse wijze.
Het opnieuw uitvinden van oude songs is meestal een zwaktebod, maar in het geval
van Karen Jonas gaat deze vlieger zeker niet op. De songs op Lucky, Revisited
klinken mooier, maar zijn ook in muzikaal en vocaal opzicht beter dan de
originelen. In muzikaal opzicht schittert met name gitarist Tim Bray, terwijl
Karen Jonas indruk maakt met soepele en gepassioneerde vocalen, die nog
makkelijker indruk maken dan die op haar eerste drie soloalbums. Het is negen
bekende songs en twee opvallende covers lang genieten van een singer-songwriter
die de originele songs van haar albums op het podium verder heeft laten groeien
en ze nu op gloedvolle wijze uit de speakers laat komen. Geen tussendoortje dus,
maar het beste Karen Jonas album tot dusver.
Mijn eerste kennismaking met Karen
Jonas dateert uit de eerste weken van 2012, toen de Amerikaanse
singer-songwriter opdook op het fenomenale debuut en helaas direct ook de
zwanenzang van The Parlor Soldiers. Dat er leven is na het duo dat ze samen
vormde met Alex Culbreth bewees Karen Jonas al op de drie uitstekende soloalbums
die ze de afgelopen jaren uitbracht en dat album krijgt nu een vervolg.
Karen Jonas stond na de release van Butter, iets meer dan een jaar
geleden, vooral op het podium en had kennelijk niet veel tijd voor het schrijven
van nieuwe songs.
Op Lucky, Revisited horen we
daarom vooral songs van de vorige albums van de singer-songwriter uit
Fredericksburg, Virginia, en twee covers. Ik ben normaal gesproken niet zo gek
op nieuwe bewerkingen van oude songs, om de simpele reden dat de nieuwe versies
bijna altijd minder goed zijn dan de originelen of geforceerd of ongemakkelijk
klinken. Dat het ook anders kan laat Karen Jonas horen op Lucky, Revisited. Het
album opent met de honky tonk knaller Ophelia van het album Country
Songs. De nieuwe versie wijkt niet eens zo veel af van het origineel, maar de
band klinkt wel wat hechter en wat vooral opvalt is dat Karen Jonas beter en
zelfverzekerder is gaan zingen. Dat laatste hoor je ook in de eerste cover op
het album, een gedreven versie van Lovesick Blues van Hank Williams.
De titeltrack van het debuutalbum van Karen Jonas, Oklahoma Lottery,
krijgt vervolgens een wat meer ingetogen, maar ook intensere versie. Ook in de
nieuwe versie van de titelsong van haar debuut hoor je dat Karen Jonas beter is
gaan zingen, maar ook in muzikaal opzicht spreekt de nieuwe versie me meer aan,
al is het maar vanwege het prachtige gitaarwerk van de vaste gitarist van Karen
Jonas, Tim Bray. Het mooie van Lucky, Revisited is dat Karen Jonas niet
heeft geprobeerd om totaal andere versies van haar songs te maken. De
verschillen tussen de originele versies en de nieuwe versies zijn vaak subtiel
en klinken vaak meer als opgefriste versies dan als nieuwe versies, al voegt
Karen Jonas absoluut een nieuwe dimensie toe aan veel van de songs.
Het opfrissen van de oude songs werkt fantastisch. Karen Jonas grijpt in alle
songs bij de strot met gepassioneerde zang, terwijl in de vaak net wat soberdere
instrumentatie de details beter tot hun recht komen en er vrijwel continu een
glansrol is weggelegd voor gitarist Tim Bray. Ook de ritmesectie op het album
verdient overigens een groot compliment en hetzelfde geldt voor de heldere
productie, die ervoor zorgt dat de songs veel meer urgentie uitstralen en ook
gewoon beter klinken. Na een heerlijk jazzy uitvoering van Lucky, ook van het
debuut van Karen Jonas, volgt een heerlijke versie van Bob Dylan’s It Takes A
Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry, dat wordt omgetoverd tot een intense
en broeierige Karen Jonas song. Het is voor mij één van de hoogtepunten van het
album, al is het maar omdat ook deze track overloopt van prachtig gitaarwerk van
Tim Bray. Het vorig jaar zeer rijk georkestreerde Butter blijkt
krachtiger in een subtiele en jazzy versie en zo overtuigt iedere song op
Lucky, Revisited me net wat meer dan de originelen, die overigens afkomstig
zijn van albums die mijn jaarlijstje haalden of dicht naderden. Geen eenvoudige
opgave dus om de originelen te overtreffen.
Het uitbrengen van een album met nieuwe bewerkingen van oude songs lijkt een
zwaktebod, zeker voor een singer-songwriter die nog niet zo heel lang meegaat,
maar Lucky, Revisited is zeker geen overbodig tussendoortje. Integendeel.
Het is wat mij betreft het meest overtuigende album van Karen Jonas tot dusver
en dat is vanwege het torenhoge niveau van de drie albums die de
singer-songwriter uit Fredericksburg, Virginia, de afgelopen jaren uitbracht een
zeer indrukwekkende prestatie.
Recensent: Erwin Zijleman (Blog de Krenten uit de Pop)
Deeplink: read:http://dekrentenuitdepop.blogspot.com/2019/07/karen-jonas-lucky-revisited.html
Gepubliceerd op Muziekwereld: 19 september 2019