Denai Moore - We used to bloom (Waardering Muziekwereld) 9

Denai Moore - We used to bloom

In 2015 maakte ze haar debuut met het al fraaie Elsewhere en nu is ze terug met een nieuw album. Denai Moore, de jonge Britse zangeres zette met haar stem een duidelijke handtekening op dat debuut. Nu, twee jaar later, brengt ze met We Used To Bloom een album uit waar haar stem wederom als vocaal baken vanaf straalt. Het album ademt en vibreert en heeft, over het geheel genomen, een breed klankbeeld dat de stem van Denai volledig tot recht laat komen. De productie van het album was in handen van Steph Marziano, een jonge Amerikaanse voor wie dit de eerste grote productieklus is. Ze verdiende haar sporen eerder als engineer en de twee ontmoetten elkaar op Girls’ Day, een dag waarop vrouwen uit de muziekindustrie met elkaar in gesprek gingen en ideeën uitwisselden. De start van een mooie samenwerking, als je het album goed beluistert. Het is goed voorstelbaar hoe de interactie tussen de twee bij de opnames en productie moet zijn geweest; er is niet gekozen voor een mal die over alle nummers gelegd is. Er is een grote diversiteit zowel in de nummers als in de klank van het album.

Het album kan het ene moment zeer vol klinken en komt ook zo uit de startblokken met Let It Happen, een eerste openhartig nummer van Denai over groei van onzekerheid naar zelfbewustzijn dat daarmee duidelijk maakt wat de thematiek is van het album: persoonlijke groei en wat je daarbij onderweg kunt tegenkomen. Hoewel de opener vol klinkt, is de trompet van Rick Leigh hier een welkom ankerpunt; de trompet lijkt als het ware een steuntje in de rug om dan ook maar de dingen op je af te laten komen. Het eveneens persoonlijke Trickle, over angstaanvallen en hoe die je leven kunnen beďnvloeden en de prachtige cover van Elliot Smith’s Twilight zijn twee nummers die juist weer bijna klein en intiem klinken en die beide overigens ook de zeer fraaie trompetklanken in zich dragen. Het zijn twee nummers die de pracht van Denai’s stem erg naar voren laten komen. Ook Bring You Shame is zo’n nummer dat klein blijft en waarin ze je dicht naar haar gevoelsleven weet te brengen met stem. Zeer fraai. Speciale vermelding verdient ook nog All The Way waarin er een gastrol is voor de Ghanees-Engelse Kwabena Sarkodee Adjepong, beter bekend als Kwabs (hij scoorde een hit met Walk in 2014) dat een mooi positief slotstuk van het album vormt.

R ‘n B, soul, singer-songwriter, invloeden van hedendaagse folk, indie pop, de combinatie van juist de muziek die zij zelf wil maken, hoe zij in 2017 wil klinken, waar Denai zich thuis in voelt, dat is met name de afdronk die dit album achterlaat en waar de stem van Denai je doorheen loodst in tien nummers die net zo makkelijk een breed spectrum aan geluiden en koortjes vragen, als nummers die klein gehouden zijn. Als je tegen je zelf aanloopt in de eerste pogingen een tweede album te maken én je hervindt jezelf, gaat daarbij de strijd aan om te schrijven over je eigen kwetsbaarheid en je weet dan, samen met je nieuwe producer, een album te maken dat je groei zo fraai ten gehore brengt, dan zet je belangrijke stappen in je groei als mens en, het mag gezegd worden, zeker ook als zangeres en artiest. Voor Denai als mens en muzikant een bijzonder album, voor ons een album dat je vraagt om te stappen in wat ze muzikaal en als mens wilt delen. Een authentiek muzikaal pareltje.

Auteur: Marcel Hartenberg

Bron: www.writteninmusic.com

Deeplink: http://www.writteninmusic.com/alternative/denai-moore-we-used-to-bloom-/

 

Gepubliceerd op Muziekwereld: 23 september 2017

Listen tracks

Video

Website

 

 

Terug naar Hoofdindex