Addys Mercedes

 
Biografie Addys Merceds, artiest van de maand september 2016 op MuziekwereldBij de uitdrukking “Viva la Revolución!” denken we aan Che Guevara en Cuba, aan socialisme en de politieke oorlog, aan een uitbundig en vrolijk leven zonder de realiteit van de kleine en grote problemen van het land.

Addys Mercedes werd in 1973 geboren in deze moeilijke Cubaanse wereld. Ze groeide op in een klein dorpje niet ver van Guantánamo, in een huis van palmbladeren (en zonder elektriciteit). Als ze toen Fidel Castro had gezien op de staatstelevisie, en naar zijn toespraken had geluisterd, dan was ze misschien wel nooit begonnen aan een muziekcarrière. Maar haar familie had geen televisie. Terugkijkend op Addys' carrière zien we dat de uitdrukking
“Viva la Revolución!” óók voor haar geldt, omdat haar prestaties écht revolutionair zijn.

Addys Mercedes heeft voor haar begin oktober 2016 verschenen vijfde album haar eigen nummers en teksten geschreven, iets wat uniek is in Cuba. Cubaanse bands, muzikanten en hun repertoire worden regelmatig getoetst door de Staatscommissie. Addys werd toendertijd ook beoordeeld en er werd vastgesteld dat zij het ‘waard’ was om met een professionele band te gaan zingen.

In 1992 - na het afronden van haar opleiding - ontmoette ze de liefde van haar leven in Duitsland. Ze trouwde en ging wonen in Gelsenkirchen. Ze leerde de taal snel door ook te gaan werken in een kiosk in de buurt van de Schalke Arena. Hoe beter ze Duits leerde spreken, hoe meer de culturele en persoonlijke verschillen tussen haar en haar man duidelijk werden en zij gingen scheiden.

In 1998 ontmoette ze haar huidige partner Cae Davis, en ze begon met het schrijven van eigen werk. In 1999 vlogen ze naar Cuba om het eerste nummer van haar debuutalbum “Mondo Nuevo” op te nemen. Ze moesten daarbij constant vertrouwen op de hulp van onverschrokken Cubanen. In die tijd was het voor een buitenlander als Cae verboden om gebruik te maken van het openbaar vervoer en voor Addys was de entrée tot internationale hotels niet toegestaan.

In 2000 werd in Düsseldorf hun dochter Lia geboren. Lia maakt inmiddels deel uit van de familie-band. Het debuutalbum “Mundo Nuevo” (Nieuwe Wereld) kwam uit in 2001 en critici waren vol lof. In 2002 gaf Addys meer dan 100 concerten in 16 landen en speelde zij op festivals waar ook Ringo Starr, Eric Clapton en Bob Geldof speelden. In 2003 volgde de release “Nomad” met mixen van elektronische en traditionele Cubaanse muziek. 

Vermoeid van het drukke tourschema, besloot Addys om met haar familie rust te nemen op Tenerife. Voor de eerste keer nam Addys klassiek zangles en leerde basgitaar spelen, terwijl Lia haar liefde voor de viool ontdekte. Na hun terugkeer in Duitsland begon Addys met de opnames van haar volgende album samen met haar familie-band en gitarist Pomez di Lorenzo. Met de release van haar derde album “Addys” (2012) had zij haar eigen stijl en muziek gevonden. De single “Sabado Roto” was regelmatig te horen op de Duitse radio.

Haar vierde album “Locomotora a Cuba” verscheen in 2014, waarvan de singles “Rompe el Caracol” en “Nada” hits werden. “Nada” is - in een nieuwe versie - ook te horen op haar nieuwe album. Nada vertelt over de plaatselijke fabriek waar nikkel werd geproduceerd en waar Addys ook werkte onder slechte gezondheidsomstandigheden en waar zo goed als niets aan werd gedaan.

Onlangs tourde Addys in Cuba, waar zij spontane concerten gaf. Vrienden, voormalig muzikant-collega’s en kennissen hoorden Addys voor het eerst in twintig jaar weer zingen. 
Ditmaal niet met de bekende Cubaanse klassiekers maar met haar eigen liedjes. De emoties liepen hoog op. Voor het eerst draaiden Cubaanse radiostations haar liedjes 
en gaf Addy interviews aan nieuwsgierige Cubaanse journalisten. Ze vonden de muziek spannend en mooi. Maar de ‘Staatscommissie van Muziek’ vond het maar niks. Addys werd er door hen aan herinnerd dat zij een vergunning nodig had om op te treden. Weer een typisch kenmerk van een centralistische organisatie die het culturele recht tot in het kleinste detail wil controleren. Addys’ muziek wordt om die reden, zelfs tegenwoordig, doodgezwegen in Cuba, terwijl vreemd genoeg enthousiaste Europeanen wél massaal naar haar concerten komen.

Haar nieuwe album “Extraña”, met 13 nummers onthult haar temperament, haar bijzondere uitstraling en haar liefde voor muziek. Zij combineert traditionele Cubaanse muziek met pop, swing en blues. Lia’s vioolspel laat de vergeten traditie van de Cubaanse Charanga herleven. Ze brengt in “Vive la Vida” een krachtige ode aan het leven. In “Extraña” beschrijft ze haar leven als een vreemdeling in een vreemde wereld.  Herinneringen aan de armoede uit haar jeugd zijn te horen in “Doña Rosa”. “Voor mijn eerste concert, bracht mijn moeder mij een jurk van een overleden vrouw die zij kado had gekregen. Mijn familie had geen geld voor nieuwe kleding en dan denk ik aan hoe ik het leven kan leiden als dat van Doña Rosa”.

Addys’ publiek is gefascineerd door haar verhalen en de manier waarop ze vertelt. Ze heeft inmiddels een eigen carrière opgebouwd die écht revolutionair is voor een Cubaanse vrouwelijk muzikant. 

 
Meer info: www.addysmercedes.com

 
Concerten in Nederland
14.10.2016 Amsterdam - Theater de Meervaart
14.12.2016 Waalwijk - Theater de Leest
17.12.2016 Zeist - Theater Figi
10.02.2017 Tilburg - Theater Tilburg

 

terug naar Hoofdindex