Bebel Gilberto - Agora (Waardering Muziekwereld) 9
Bebel Gilberto keert na zes jaar
afwezigheid terug met een album dat sprankelt, betovert en intrigeert en dat de
Braziliaanse muzikante voorziet van een fris nieuw geluid. Het aangename bossa
nova geluid van Bebel Gilberto bleef aangenaam, maar de glans van het prachtige
Tanto Tempo was er zo langzamerhand toch wel wat af. Tijd voor een nieuwe impuls
dus en die is gekomen van producer Thomas Bartlett, die Agora heeft voorzien van
een uit meerdere lagen bestaand geluid, waarin zowel plek is voor elektronica
als voor organische klanken en waarin ook de invloeden uit de Braziliaanse
muziek niet zijn vergeten. Het is een veelkleurig maar subtiel geluid dat zich
vol liefde om de mooie stem van Bebel Gilberto heen slaat. Agora is onmiskenbaar
een Bebel Gilberto album, maar wel een totaal ander album dan we van haar gewend
zijn. Knap! Voor het laatste wapenfeit van de Braziliaanse muzikante Bebel
Gilberto moesten we tot voor kort ruim zes jaar terug in de tijd, toen het album
Tudo verscheen. Hoogste tijd dus voor een nieuw album, al werd het door de
corona pandemie uiteindelijk nog bijna een half jaar uitgesteld. Bebel Gilberto
groeide op als kind van de Braziliaanse muzikale legendes João Gilberto en
Miúcha en stond zelf ook al jong op het podium. Ze debuteerde halverwege de
jaren 80 met een eerste album, maar haar muzikale carrière kwam pas echt van de
grond toen ze Brazilië verruilde voor New York (waar ze overigens ook geboren
is). In 2000 verscheen het album Tanto Tempo dat wereldwijd enthousiast werd
ontvangen. Op het voornamelijk met Braziliaanse muzikanten gemaakte album bleef
Bebel Gilberto de, deels door haar vader op de kaart gezette, bossa nova trouw,
maar de Braziliaanse muzikante slaagde er in om zowel authentiek als eigentijds
te klinken, waardoor bossa nova door een opvallend breed publiek werd omarmd.
Bebel Gilberto maakte sindsdien nog een aantal albums, die allemaal goed zijn,
al mis ik de magie van Tanto Tempo. Na het in 2014 verschenen Tudo leek de rek
er wel wat uit, maar de terugkeer van Bebel Gilberto is een hele opvallende.
Agora werd gemaakt met Thomas Bartlett, die ooit furore maakte als de muzikant
Doveman, maar die de afgelopen jaren vooral als producer actief is, onder andere
voor Norah Jones, The Gloaming, Sufjan Stevens, St. Vincent en Rhye. De tracks
op Agora kregen voor een groot deel al in 2018 en 2019 vorm in een voor Bebel
Gilberto zware periode waarin ze haar beide ouders en haar beste vriend verloor.
Direct bij eerste beluistering van het album is duidelijk dat Thomas Bartlett er
in is geslaagd om het geluid van Bebel Gilberto grondig te moderniseren. Agora
wordt hier en daar al het elektronische album van Bebel Gilberto genoemd, maar
daarmee doe je de kunsten van Thomas Bartlett tekort. Agora is een album dat in
muzikaal opzicht uit meerdere lagen bestaat. Er is een laag met subtiele
elektronica en hier en daar subtiele beats, er is een laag met stemmige
organische klanken en een vleugje jazz, en er is een laag waarin vooral
invloeden uit de Cubaanse en Braziliaanse muziek aan de oppervlakte komen. De
verschillende lagen in de muziek van Bebel Gilberto zijn subtiel en vloeien
bovendien op fraaie wijze samen, wat een bijzonder geluid oplevert. Agora klinkt
flink anders dan de vorige albums van Bebel Gilberto, al is er natuurlijk altijd
haar herkenbare stem, die de liefde voor de bossa nova die door haar vader werd
uitgevonden nooit kwijt is geraakt. Toch past Agora maar ten dele in het hokje
bossa nova. Het Braziliaanse genre is slechts een van de vele invloeden die op
Agora worden verwerkt en door Thomas Bartlett op bijzonder knappe wijze aan
elkaar zijn gesmeed.
Op de vorige albums van Bebel Gilberto ontbrak wat mij betreft de magie van
Tanto Tempo, maar op Agora strooien de Braziliaanse muzikante en haar
Amerikaanse producer driftig met magie. Agora sprankelt en vermaakt, maar is ook
een avontuurlijk album vol verrassende wendingen, met de mooie stem van Bebel
Gilberto als kers op de taart. Een glorieuze terugkeer van de Braziliaanse
muzikante.
Recensent: Erwin Zijleman (Blog de Krenten uit de Pop)
Deeplink: https://dekrentenuitdepop.blogspot.com/2020/08/bebel-gilberto-agora.html
Gepubliceerd op Muziekwereld: 1 oktober 2020